Προσωπικά
Αντικείμενα
 
Παράσημα
Διπλώματα
 
Προσωπογραφίες
 
Γλυπτά
 

 
Αρχική
Αναρτήσεις
Επικοινωνία
Έδρα
 
  Αλλά και οι γλυπτές αποδόσεις της μορφής του ποιητή, έχουν τη θέση που τους αρμόζει μέσα στο Ίδρυμα. Κυριαρχεί το επιβλητικό γλυπτό μπούστο του Μιχάλη Τόμπρου (1889-1974) [35]. Πρόκειται για έργο από μπρούτζο που φέρει την υπογραφή του καλλιτέχνη και τη χρονολογία 1966. Ο Παλαμάς του Τόμπρου δεν είναι ο διανοούμενος, αλλά ο αγωνιστής. Ο μυώδης άνδρας, με το κεφάλι γερμένο μπροστά, εκφράζει αγωνία και σωματική προσπάθεια, σαν να σέρνει το βάρος ενός ολόκληρου λαού. Η κλίση του κεφαλιού, καθώς και η επιλογή του καλλιτέχνη να απεικονίσει τον ποιητή με γυμνούς ώμους, παραπέμπει στην απόδοση του μαρτυρίου του Χριστού και συνειρμικά γεννά τους επιδιωκόμενους από τον γλύπτη συμβολισμούς.
Το 1942 ο Βάσος Φαληρέας (1905-1979) φιλοτέχνησε ένα μικρών διαστάσεων γλυπτό από πηλό, το οποίο φέρει υπογραφή, χρονολόγηση και αφιέρωση: «Στην κόρη του μεγάλου μας ποιητή. Β. Φαληρέας 1942» [36].
Ο ποιητής καθισμένος και σκεπτικός, με ένα ασύμμετρα μεγάλο κεφάλι σε σχέση με το σώμα του, λειτουργεί ως σύμβολο πνευματικότητας. Το γλυπτό ακολουθεί τα αισθητικά διδάγματα του μοντερνισμού και ιδιαίτερα του Ροντέν, εφόσον κύριο χαρακτηριστικό του είναι ο ημιτελής χαρακτήρας του. Ακριβώς αυτός ο μοντερνιστικός χαρακτήρας του έργου αποβάλλεται στη μεταγενέστερη εκτέλεσή του, μετά από 33 χρόνια. Πρόκειται αυτή τη φορά για μεγάλων διαστάσεων μαρμάρινο έργο, στο οποίο ο Φαληρέας επαναλαμβάνει την ίδια τυπολογικά απεικόνιση του ποιητή. Τα αποκαλυπτήρια του μαρμάρινου αυτού ανδριάντα, που αποτελεί ένα από τα τυπικότερα δείγματα διακοσμητικής γλυπτικής, έγιναν στις 7 Μαρτίου 1975 στον κήπο του Πνευματικού Κέντρου Αθηναίων [37].
 
 
 
Ωστόσο, ο Γιάννης Παππάς (1913-2005) ήταν αυτός που μας κληροδότησε την αυθεντική μορφή του ποιητή, με τη γαλήνια έκφραση που είχε όταν άφησε την τελευταία του πνοή, στις 27 Φεβρουαρίου 1943 [38]. Κατασκεύασε τότε ένα συγκλονιστικό νεκρικό εκμαγείο τού προσώπου του, καθώς και ένα άλλο του αποστεωμένου δεξιού χεριού του [39]. Ο ίδιος γλύπτης κατασκεύασε και το νεκρικό εκμαγείο της Μαρίας Παλαμά, το γύψινο καλούπι του οποίου εκτίθεται πλάι σε εκείνο του συζύγου της [40].
Στην ίδια προθήκη υπάρχει φάκελος, όπου φυλάχθηκαν από την κόρη τους Ναυσικά λίγες τρίχες των μαλλιών τους. Τέλος υπάρχουν και δύο αντίγραφα προτομής μικρών διαστάσεων που φιλοτέχνησε πρόσφατα ο γλύπτης Κωνσταντίνος Παλαιολόγος [41]. Στο έργο αυτό απεικονίζονται τυποποιημένα πλέον τα παγιωμένα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά του.
 
 
 

Αρχική Σελίδα | Μουσείο | Ιστορικά Στοιχεία Βιβλιοθήκη-Αρχείο | Δραστηριότητες | Ανακοινώσεις | Αναρτήσεις | Επικοινωνία
Copyright © 2015  Ίδρυμα Κωστή Παλαμά

Design:
Malvasia Electronics - Thanasis Manesis